Espresso-koffie drap

• rjcupi

Drap op de muur

Ik heb thuis een eenvoudig espressomachine van Bosch (type Barino), die ondanks zijn eenvoud, smaakvolle espresso’s maakt. Ik gebruik afwisselend vacuümverpakte espressokoffie en diverse bonenmelanges. Tot zover is alles naar wens.

Het probleem is echter dat zowel bij de vacuümverpakte versies als de zelf gemalen bonen het koffiedik dat achterblijft in de zeef, na het maken van een espresso, bijzonder “blubberig” is.

Als ik de filterhouder met het zeefje uitklopt komen er geen mooie “vaste ronde tabletten” uit, maar een koffiedrap

De koffie is prima, maar de achterblijvende koffiedrab draagt de aanduiding met ere.

Als ik het zeefje uitklop is er een grote kans op koffiespetters op het aanrechtblad en de muur.

Daarom moet ik de zeef in de gootsteen ca. een uur laten uitlekken, voordat de drab voldoende is ingedikt en opgedroogd. Dan pas kan ik de filterhouder in de afvalemmer uitkoppen, zonder dat de koffiespetters in het rond vliegen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat de smaak, geur en pittigheid perfect is, dat de espresso voorzien is van een crèmelaagje en op de juiste temperatuur is. Dit alles is, zoals eerder gesuggereerd, het geval.

Ik gebruik uitsluitend vacuümverpakte koffie van gerenommeerde merken, zoals Illy, Segafredo, Lavazza of melanges gekocht in speciaalzaken. Experimenten met andere malinggradaties (minder fijn) hadden niet altijd het gewenste resultaat, bovendien wordt dan de espresso slapper van smaak.

De bonen zijn over het algemeen van Illy, maar ook bij andere merken treed dit verschijnsel op.

Ik gebruik de espressomachine volgens de instructies uit de handleiding. Ik gebruik de juiste voorgeschreven hoeveelheid espressokoffie en stamp de vulling met de juiste kracht aan.

Het apparaat wordt ook goed schoon gehouden.

De doorstroomtijd is ca. 25 seconden.

Als ik de koffiebonen zelf maal, gebruik ik een espressomolen van Sassenhaus (perfecte en nauwkeurige instelbare maling).

Een vriend van mij heeft eveneens een Bosch Barino, hij heeft dit probleem ook, bij hem alleen bij gebruik van espressobonen (zelf malen). Bij vacuümverpakte versies bijna nooit.

Ik ben benieuwd naar de oorzaak van dit bovenstaande probleem.

Mvg Rob

• Ivo van der Putten

Natte koek wordt veroorzaakt door of te fijn gemalen koffie of te weinig koffie, of een combinatie van deze twee.

Eenvoudigste oplossing: iets grover malen en iets meer koffie gebruiken.