Mahlkonig Tanzania maalinstellingen

• Paul de Leeuw

Een goede avond,

ik heb afgelopen week een Mahlkonig Tanzania gekocht. Ik ben aan het zoeken naar de maalstanden. De knop aan de zijkant kun je instellen van 1 t/m 9 echter ik kan nergens vinden welke maling bij welk nummer behoort. Kan iemand mij een lijst geven van de mogelijkheden?

Met vriendelijke groet,

Paul de Leeuw

• Paul

Dank voor jullie hulp. Is er dan echt niemand die mij hiermee kan helpen?

• schmeink

Geachte heer de Leeuw,

Als importeur van de Mahlkonig koffiemolens kan ik u een lijst toemailen van andere Mahlkonig koffiemolens die ook 1-9 standen hebben. eea zal vergelijkbaar zijn met tanzania standen

graag ontvangt ik uw daartoe email adres.

Mvgr,

A.V. Schmeink

Bienfait B.V.

Waarderweg 54

2031 BP Haarlem

• Ivo van der Putten

De maalinstellingen lopen van fijn naar grof (of andersom) - even testen of stand 1 grof of fijn is.

De maling voor koffie is eigenlijk zo fijn mogelijk, hoe fijner de koffiemaling hoe beter de extractie van de smaakstoffen.

Voor Turkse koffie wordt de fijnst mogelijke maling gebruikt (niet mogelijk met een gewone maler, ik denk niet dat de Tanzania deze meelvormige maling aan kan).

Met deze zetmethode neemt de drinker een beetje koffiedrab voor lief.

Als je deze maling gebruikt in een espresso machine loopt de koffie niet door.

Je moet dus grover malen, net zo grof tot je met een gram of 7/8 maalsel een doorloop hebt van ongeveer 25 seconden (voor 30cc)

In een doordruk systeem vinden de meeste mensen de espresso maling te fijn, te veel drab blijft achter.

In het systeem met papieren filter moet je proberen zo fijn mogelijk te malen. De doorloop snelheid kies je zelf, ben je ongeduldig, dan grof malen, gaat wel ten koste van de extractie!.

Hoe ouder de koffie hoe fijner de maling.

Mvg

Ivo van der Putten