malen

• Peter

Prikkers,

Ik heb een nieuw espressoapparaat, met de mogelijkheid in te stellen hoe grof de bonen gemaald moeten worden.

Hoe moet ik dat zien? Verschillende bonen verschillende grofheid?

De handleiding zegd hoe donkerder de boon gebrand, hoe grover de koffie malen. Op het www vond ik echter ergens dat je altijd een zo fijn mogelijk gemaalde boon moet hebben.

Groeten,

Peter

• Jan

Het hang geheel van je smaak af. Gewoon uitproberen.

• J.W. Blommers

De bonen moeten fijn worden gemalen; als zij te grof worden gemalen dan loopt de koffie te snel door en heeft de koffie te weinig lichaam (underextraction); als de bonen te fijn worden gemalen, gaat de koffie nauwelijks de machine door en smaakt zij bitter en gebrand (overextraction). Voorts als het klimaat droog is, moet de maling iets fijner malen en als het klimaat vochtig is moet het een beetje grover malen. Ook zit er verschil in vette bonen of droge bonen.

Maar bij alles geldt : De smaak van de koffiezetter zelf bepaald de maalgraad !

Het is niet anders dan steeds uitproberen.

• Koffie-weetjes.nl

Het hangt ook van de soort drank die je wilt maken.

Voor een espresso is het gebruikelijk een zo fijn mogelijke maling te verkrijgen.

Je weet dat de maling fijn genoeg is als het water in ongeveer 25 tot 30 seconden door is gelopen. Duurt het langer, dan moet de maling grover, duurt het korter, dan moet de maling fijner.

Kijk ook maar eens op www.koffie-weetjes.nl voor meer zulke tips.

• www.fleurdecafe.nl

Je kan redelijk eenvoudig zien aan de cremalaag van je koffie/espresso hoe het met de maling staat. De cremalaag moet dik genoeg zijn (3-5 mm.) en verder niet te snel verdwijnen. verder moet de creme laag bestaan uit verschillende kleurtinten en niet helemaal egaal. Een maling kan ook te fijn zijn, dan verbrand de koffie zeker bij een lungo. Als laatste is geeft de doorlooptijd de maling aan. voor een espresso of gewone koffie (geen mok) moet de doorlooptijd minstens 22 seconden zijn, langer dan 35 seconden is niet aan te raden.