Koffie!!!!!

• Jacqueline Vermeer

Hai lezers,

Als trouwe fan van Starbucks koffie, wil ik iedereen laten weten dat ik een voorstander ben van (meerdere) vestigingen in Nederland! Sterker nog; ik wil heel graag zelf een franchise Starbucks beginnen! Graag hoor ik wat iedereen daarvan denkt en misschien kan ik wel wat hulp gebruiken.

In afwachting op jullie reactie…

Met vriendelijke groeten,

Jacqueline

• chantal

Wat is starbuckskoffie en waar staan al de huidige vestigingen?

Zelf zou ik nooit een franchisezaak beginnen. Je loopt alle risico zelf en bent ook 80 per week aan het werk. Je bent helemaal afhankelijk van de franchiseverlener of die zijn best doet voor dat produkt en bovendien moet je nog aardig wat betalen voor het franchiserecht.

Als ik er voor zou staan dan begon ik een koffiewinkel zonder franchiseverplichtingen. Je kan zelf de koffie uitzoeken die je wilt aanbieden en spreidt daarmee je risico.

• Frank

Als je het dolgraag wilt en er is ruimte voor een top A1 locatie en de franchiser biedt goede voorwaarden, waarom niet?

Ik moet ook ff kwijt dat Chantal(m) niets moet hebben wat ook maar iets te maken heeft met het onnatuurlijke. Die mag natuurlijk ook haar/zijn mening hebben, maar waar het om gaat is het ondernemersschap.

Heb je duidelijke plannen en de financiële mogelijkheden én de A1 locatie zou ik geen nachtje hoeven slapen.

Starbucks is net als McDonalds; je hebt de naam, mensen komen en als je een goede ondernemer bent en je laat je er niet inluizen kom je er wel. En 80 uur werken hoeft nou ook wel weer niet.

Ik ken iemand die 2 McDonalds heeft en die werkt er nog niet de helft; hij is ONDERNEMER!

Succes en laat ff weten waar je begint!

PS in voorgaande posts was ik ook niet erg sceptisch over Starbucks, maar als je geld wilt verdienen werkt het beter dan een koffiezaak beginnen met de naam Bakkie!

• chantal

Frank, je stelt dat ik niets te maken wil hebben met het “onnatuurlijke”.

Wat bedoel je daar mee?

Ik begrijp uit het verhaal van Jacqueline dat ze gewoon een gezellig koffie winkeltje wil. Ik zie Stabucks haar niet van de nodige financien voorzien om op een A1 locatie met het nodige personeel de ONDERNEMER uit te hangen. Gesteld dat ze dat al wil.

Dus als je een koffiewinkel wilt beginnen, eventueel met bonbons, zoals ik in Utrecht zag, moet je een locatie zoeken waar geen concurrentie is, met een bedrijfsplan komen, naar de bank stappen en als je de financiering rond krijgt keihard werken.

• Frank

Ik val je niet aan en probeer het ook niet, maar waarschuw Jaqueline alleen maar van de onnodige commentaren over het onnatuurlijke; daarmee wil ik zeggen dat jij voorstander bent van ecologisch en biologisch zelfteelt en eerlijke koffiehandel naar de koffieboertjes toe. Dat mag toch wel.

En qua ondernemerschap…… diegenen die over de 100uur per week werken (verslaafd aan de paracetamol) doen het gewoon niet goed en moeten drastisch op zoek naar andere boekhouders/accountants. Als ondernemer heb je ook recht op een leven om te leven.

Maar franchisers doen het ook niet voor niets, ben ik het met je eens. Maar zij zijn ook blij als er iemand een zaak wil beginnen met hun naam, óók waar de concurrent zit en waar dus mensen binnen hun doelgroep komen. Daar zijn duidelijke afspraken voor nodig en dit samen met je accountant.

• chantal

Het beeld dat je van mij hebt klopt niet. Mogelijk een andere Chantal?

Ik ben wel een liefhebber van lekker eten en dat is doorgaans geen bulkgoed.

Vandaar dat ik een grote moestuin heb en kippen en eenden fok en die ook zelf slacht en opeet. Als er lekkere biologische koffie zou zijn zou ik die ook nemen. Helaas is die er niet.

Maar dat alles heeft natuurlijk niets te maken met mijn opmerkingen voor iemand die overweegt een franchise te nemen. De risico's zijn erg groot en je moet heel wat geld zelf inbrengen. In dat geval kan je je beter niet afhankelijk stellen van één merk. Met wat minder geld en hard werken kan je er ook komen.

Jouw opmerkingen komen uit een bedrijfseconomieboekje. De realiteit is een andere. Bioendien van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan. (Bij wijze van spreken dan.)

• Marjolein

Volgens mij is er bepaalde wetgeving in Nederland waardoor Starbucks niet in Nederland vestigingen kan openen. Zo zit hun hoofdkantoor in Amsterdam, maar de enige echte freestanding (dus niet die in het nike gebouw) Starbucks in Nederland zit áchter de douane op Schiphol.

Niet om reclame te maken, maar zou Kaldi niets voor je zijn? Ik kom regelmatig bij de Kaldi in Rotterdam en da's echt een leuk zaakje. Dat is ook een franchise onderneming.

• Jacqueline Vermeer

Hallo koffieliefhebbers!

Hier weer een reactie van de starter van dit onderwerp…

Allereerst jammer dat Chantal nog nooit gehoord heeft van Starbucks…dan kan ik je helaas niet goed uitleggen hoe goed het zou zijn als Starbucks Nederland in zou komen. Dat concept moet je ervaren…

Wat wel een punt is, is dat het franchise idee inderdaad veel risico's met zich meebrengt en me dan afvraag of het alle moeite waard is…Zeg nou eerlijk; uiteindelijk begin je er niet aan om er arm(er) van te worden, niet waar?!

Een nieuw en eigen koffiecorner-concept beginnen, lijkt me nóg moeilijker, aangezien je nog geen naam hebt opgebouwd en er dan teveel concurentie is naar mijn mening.

Tja, er is een hoop van te zeggen…Voor mij persoonlijk gaat het erom of het de moeite waard zou zijn om zoiets zelf te beginnen en zoja, hoe en wat en waar!

Iemand nog tips?

• Janet

Ik ben gisteren bij Starbucks op Schiphol geweest (kende het al van andere vestigingen in Engeland). Het is lekkere koffie, leuke specialiteiten en gebak, broodjes zijn voorverpakt en wat minder. Het is wel loei-duur! Voor 3 medium latte's en 3 mince pies waren we 22 euro kwijt. Ik neem aan dat het voorgebakken prijzen zijn waar je je aan moet houden omdat het een franchise is.

Ik heb even gesproken met de bedrijfsleider, hij had voorheen in een vestiging in Londen gewerkt.

Frank stelt dat je snel geld kunt verdienen en niet eens zelf aanwezig hoeft te zijn. Laat mij je vertellen dat dit, zeker in het begin, niet opgaat, dat lijkt me iets te gemakkelijk gesteld. En ik neem aan dat Jacqueline het wil doen omdat ze een enthousiaste koffie liefhebber is en Starbucks fan. Niet om snel rijk te worden…..

Ik hoop dat het je gaat lukken, ben ook voorstander van meer Starbucks in Nederland. Maar we zitten in het noorden dus het zal waarschijnlijk nog decennia duren voordat het hier is doorgebroken!

• John

Voor weinig geld is er een concept beschikbaar voor een koffiewinkel / horeca.

Wil je 250.000 euro investeren dan is Starbucks of soortgelijke franchise inderdaad een goede investering maar er is genoeg ruimte voor andere vernieuwende koffieconcepten.