koffiegekeuvel

• roos

Jammer, ik denk dat je jezelf hierin tekort doet! En niet alleen jezelf, wat te denken van de boer, die heel wat harder moet spitten.

Zelf heb ik heel wat van die boeren in Centraal Amerika mogen ontmoeten en ik kan je vertellen dat het zo bijzonder is om te zien hoe blij men is wanneer het harde werken beloond wordt. Ze zijn dankbaar voor de (h)erkenning.

Wellicht nog eens heroverwegen?

• Chantal

Je bedoelt “fair trade” opdat die boertjes een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie.

Daar had ik het in mijn reactie niet over. Ik bedoel dat ik tevreden ben met een goede koffieboon en dat ik niet de wereld ga afspeuren of er een nog betere boon te vinden is. Ik vind overigens dat die z.g. Max Havelaar produkten erg in kwaliteit wisselen terwijl je er toch een behoorlijke prijs voor neer moet leggen. Biologische bananen zijn veel lekkerder dan Max Havelaar bananen.

Max Havelaar-koffie valt ook niet echt mee. Ik wil wel iets meer neerleggen uit ideologische redenen maar als ik daar geen goed produkt voor krijg dan zakt de ideologie weer erg snel.

• roos

Nee, ik heb het niet over Fair Trade, maar over koffieboeren die geweldige koffie produceren en daar hard voor moeten werken. Dat is een andere insteek.

Zodra een boer zijn kwaliteit wil en kan verbeteren, krijgt hij vanzelf een prima prijs voor zijn product en verbetert hij daarmee zijn positie op de markt. Dus praten met boeren over kwaliteit heeft meer zin dan `zomaar` een betere prijs betalen.

Ook diverse competities dragen een steentje bij. Ik ben een groot fan van de Cup of Excellence. Boeren sturen koffiesamples in, die worden in het land van oorsprong beoordeeld door een jury uit alle delen van de wereld.

Uitsluitend de beste koffies worden uiteindelijk via internet geveild. De kwaliteit is werkelijk super en de opbrengst komt de boer geheel ten goede. Bovendien is het verhaal van de boer bekend en kan hij een relatie met de koffiebrander opbouwen.

• Menno

Verder niks. Gewoon van genieten…

Ik koop mijn bonen bij koffiecentrale.nl

Mijn favorieten: Diemme Oro, Nannini Araldica, Mrs. Rose.

Ik koop de bonen per kilo en maal ze in een Demoka-koffiemolen (pas nieuw).

Bij mij krijgen de bonen geen tijd om oud te worden.

Het gekke is dat de ene persoon zweert bij de vriezer. Anderen raden dat juist weer af omdat dat te vochtig zou zijn.

Mijn open zakken bind ik dicht met sluitclips. Gaat prima. Nogmaals, geen tijd om oud te worden.

Overigens wordt elke espresso bij mij vers gemalen omdat ik geen reservoir op de molen heb. Piston eronder, malen, koffie zetten…

Probeer ook eens de gechocolateerde koffiebonen van Casa del Caffè Perle di Cioc.

Erg lekker!