koffiegekeuvel

• Chantal

Wat valt er eigenlijk over koffie van gedachten te wisselen?

Ik heb een espresso-automaat, weet waar ik lekkere bonen kan halen. Ik verhit en schuim de benodigde melk in de magnatron. Dat is het dus.

O ja zondags drink ik mijn espresso met een calvados er naast.

Wat valt er verder nog te zeggen?

• Ati

Bijvoorbeeld hoe dat opschuimen in de magnetron gaat?

Wat zijn die lekkere bonen dan en waar haal jij die en wil je ons ook nog vertellen wat ze kosten?

Wist je dat een tia maria ook lekker is bij de koffie?

Of een Whisky? En nog veel meel lekkers..

Heel veel koffiedrinkers, heel veel soorten koffie en heel veel verschillende smaakbelevenissen.

Is het niet heerlijk om koffie niet alleen te leuten, maar er ook over te leuteren?

Hier hebben we allemaal 1 gemene deler, koffie dus, doe maar een bakkie..

Groeten

Ati

• Chantal

Voor het opschuimen van melk in de magno koop je een speciale beker met klopper in de deksel. Je klopt de melk, geef niet wat voor melk, een keer of tien en zet de beker zonder deksel in de magno voor 40 seconden. Je hebt dan prachtig veel schuim en hete melk eronder.

Ik koop Roma koffiebonen van Levelt, ze hebben overigens nog veel meer soorten maar allemaal even goed. Ik koop die tegenwoordig bij de Makro in een kilozak en zet die in de vriezer. De beste manier om koffie te bewaren.

In zweer bij een oude calvados. Die zijn vrij prijzig maar in Antwerpen bij Del Haize (de Belgisch AH alleen onvergelijkbaar veel beter) in de museumstraat is het nog wel te betalen. Op de hoek van die straat tegenover het museum van beeldende kunsten zit een prachtig Belgisch eetcafé. Zeer de moeite waard.

• Ati

Ik weet wat je bedoelt. Zo'n melkopklopper heb ik nog ergens in de kast staan, eigenlijk weinig gebruikt omdat ik dacht dat je de melk niet kon opwarmen omdat dan het opschuimen een probleem zou worden. Ik heb nu al een poos een espresso volautomaat, maar het opschuimen hiermee is nog niet mijn sterkste kant, vandaar mijn vraag.

De Roma van Simon Levelt drink ik ook regelmatig, ik koop hem ook in kilo verpakking bij de Makro. Op het moment drink ik de Milano van Simon Levelt, dit is een dark roast, kan ik je ook aanbevelen. Ik heb inmiddels verschillende koffies uitgeprobeerd en vind de Simon Levelt een prima koffie. Ik koop ook altijd kilo pakken en vacuümmeer ze na opening dit is ook een goede manier om je koffie te bewaren.

Ik geloof dat ik die calvados maar eens ga proberen.

Proost!

• salvatore

Chantal schreef:

>

> Wat valt er eigenlijk over koffie van gedachten te wisselen?

> Ik heb een espresso-automaat, weet waar ik lekkere bonen kan

> halen. Ik verhit en schuim de benodigde melk in de magnatron.

> Dat is het dus.

> O ja zondags drink ik mijn espresso met een calvados er naast.

> Wat valt er verder nog te zeggen?

En ik dacht dat jij een echte kenner was…….

• Chantal

Als de koffie lekker is hoef ik verder niets te weten over koffie.

• salvatore

het ging mij meer om de manier waarop jij je melk opschuimtChantal schreef:

>

> Als de koffie lekker is hoef ik verder niets te weten over

> koffie.

• roos

As de koffie lekker is….dan wil ik er juist alles over weten! Waar komt ie vandaan, wie is de boer achter het product, wat is de manier van produceren ed. Ik koop dus nooit gemelangeerde koffies, maar single-estates. Op die manier maak je kennis met het verhaal en de persoon achter de koffie. Bovendien is het spannend om iedere keer een nieuwe smaak te beleven. Iedere single-estate koffie heeft zijn eigen smaak- en geurkenmerken.

• Chantal

Ik ben al lang geleden gestopt om mijn melk op te schuimen met dat stoompijpje.

Twee keer gaat het goed dan is het verstopt en moeilijk schoon te maken. Ik heb geen zin in dat gepiel.

Gewoon opkloppen en dan 40 tot 45 seconden in de magno gaat fantastisch.

Daarna gaat de klopper in de wasmachine. Gemak dient de mens.

• Chantal

Roos,

Je hebt eigenlijk wel gelijk. Maar ik let al op zo veel dingen: goede wijnen met zo min mogelijk sulfier en nep smaakjes (vooral de rosé's hebben tegewoordig kindersmaakjes), goed vlees, dus geen plofkippen (ik teel mijn eigen kippen) en wel biologische varkens.

Verder biologische groenten en fruit, die teel ik ook allebei. Net de moestuin omgespit voor het komend seizoen en bek af.

Dus als ik dan naar de koffiemachine loop en simpel op een knopje kan drukken voor lekkere espresso dan hoef ik verder even niets meer te weten.