Hoe wordt koffie gexporteerd

• Tom

Ik heb een vraag over hoe koffie nou gexporteerd wordt. Wordt het gexporteerd in de vorm van bonen of nadat ze gemalen zijn?

Tom

• chantal

Natuurlijk worden de bonen geëxporteerd. Dat is voor de ontvangende koffieproducenten veel goedkoper. Wat die ontvangende producenten er vervolgens mee doen is allemaal toegevoegde waarde waar zij zelf de volle winst over ontvangen. Dat is dus het probleem van de derde wereld landen ten voeten uit. Ze mogen alleen de grondstoffen leveren.

Dat doet Nederland overigens met de varkens ook. Die worden o.a. levend naar Italie geexporteerd en vervolgens importeren we de veel duurdere Parmaham dat de italianen van onze varkens maken. Het is lucratiever als we zelf van onze varkens een soort parmaham zouden maken. Maar zo zit de handel blijkbaar niet in elkaar.

• Frank

Goeiedag!

De bonen worden doorgaans rauw geëxporteerd.

Bedrijven die bonen importeren, branden de bonen zelf en maken mélanges van verschillende soorten bonen uit alle koffiestreken. Meestal om een zo constant mogelijke smaak te behouden.

Waarom de bedrijven geen gebrande bonen importeren, is een simpele reden:

ze willen zien wat ze maken. Je kunt bonen “lezen”. Maar als ze gemalen en gebrand binnenkomen is er geen beginnen aan.

• Frank

Dag Chantal!

Is tie weer:

Is het ook niet lucratiever om de landen waar rubber vandaan komt ook maar gelijk autobanden te laten maken?

Met één ding zal ik het wel met je eens zijn (ik denk ook dat je dit bedoelt):

Derde Wereld landen mogen best wat meer verdienen aan spullen die zij exporteren.

Maar er worden dan wel erg veel mensen overgeslagen die niet in de exporthandel zitten.

• Tom

Super bedankt voor jullie antwoorden maar heb nog een vraag wat betreft koffie, ik ben afgelopen jaar een poos in El Salvador geweest en weet dat daar ook koffie vandaan komt, weten jullie of El Salvadoriaanse koffie een goede kwaliteit heeft of dat land hoog aangeschreven staat? Is El Salvador een goed koffieland?

Tom

• Frank

Kijk hier maar eens naar….

http://www.koffiecentrale.nl/nl/koffieteelt/detail.cfm?ID=15529753-A60A-4F4A-95723729CF6384A7

http://www.eenhoornkoffiethee.com/pages/koffie-assortiment.asp

Voor zover ik kan achterhalen komen hier superieure koffiebonen vandaan.

In El Salvador spreken ze van geluk omdat het leger vroeger al de koffieboeren beschermde. Dit omdat de boeren enorme gebieden bezitten waarop koffie verbouwd wordt.

Groeten, Frank.

• roos

Tom, El Salvador is een prima koffieland. De koffie groeit hoog in de bergen, is vol van smaak, fris, heeft tonen van chocolade en caramel. Vaak vind je er elementen van honing in. Goede koffiebranders branden de El Salvador als single origine, zodat je alle elementen goed kunt proeven. De koffie komt van 1 plantage, de boer en zijn werkwijze bekend bij de brander en daardoor ook bij de consument!

Zelf drink graag de La Fany, verkrijgbaar bij De Eenhoorn in Kampen. Ik bestel de koffie via internet.

• chantal

Natuurlijk zou het voor de rubberproducerende landen aantrekkelijk zijn als deze ook een deel van de autobandenmarkt zouden kunnen veroveren. Maar zoals je zegt dan moeten de traditionele autofabrikanten daar op inleveren. Hoewel tegenwoordig laten die autobandenfabrikanten ook autobanden maken in hun bedrijven in landen waar ook het rubber wordt geproduceerd omdat de lonen in die landen veel lager zijn. De westerse wereld heeft op deze manier hoe langer hoe meer het nakijken. Daar zou iets aan gedaan moeten worden want het gebeurt op teveel terreinen.

• Tom

Mensen bedankt voor jullie info, ik ben ermee geholpen.

Tom