Welk merk koffiebonen is geschikt voor mij espresso volautomaat van Siemens?

  • Ati

    Beste mensen,

    Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een Siemens surpresso S20. Ik ben nog in de experimentele fase van het uitproberen van verschillende merken bonen in combinatie met de juiste afstelling van mijn apparaat.

    Bij het vergaren van informatie op het net is me duidelijk geworden dat er sprake is van vette soorten koffiebonen en minder vette. Het blijkt bij het gebruik van een volautomaat toch redelijk van belang te zijn een niet te vette boon te gebruiken, dit omdat deze op den duur een vettige aanslag achter laat in de automaat waardoor deze zo kan vervuilen dat hij in de fabriek zal moeten worden schoongemaakt. Nu wil ik als het enigszins kan deze problemen zien te voorkomen door de minder vette bonen te gaan gebruiken. Mijn vraag aan jullie is dus of ik op één of andere manier aan de verpakking kan zien voordat ik beslis een bepaald soort bonen uit te proberen of het vette of minder vette bonen zijn? Of weten jullie misschien uit ervaring welke bonen (merk, samenstelling, manier van branden) kwalitatief goed zijn zonder dat ze doordat ze te vet zijn een bedreiging vormen voor mijn volautomaat?

    Iedereen die hierop reageert alvast bedankt!

  • chantal

    Je moet je nooit door angst laten regeren en zeker niet als je lekkere koffie wilt drinken. Automaten zijn nu eenmaal altijd wat kwetsbaar.

    Voor mijn automaat koop ik altijd Roma koffiebonen bij Levelt o.a. in Utrecht.

    Ik koop ze per kilo en bewaar ze in de diepvries.

  • Ati

    Ik laat me ook niet door de angst regeren hoor, lol. Maar ik ben blij met mijn automaat en hoop dat ik er nog lang van kan genieten. De Roma boon van Simon Levelt kan ik inderdaad ook aanbevelen. Ik heb de eerste kilo er van op en hij is wat smaak betreft erg goed bevallen. Dank je voor je reactie.

  • roos

    Ik heb een erg goede ervaring voor mijn bonenmachine met koffie van de Eenhoorn uit Kampen. Zij versturen het in kleine enveloppes, vers gebrand. Niet te donker, dus niet vet. Donker genoeg, dus heerlijk van smaak.

  • Kees

    probeer ook eens Culinair Espresso, die is naturel gebrand, zonder suiker, zonder vet. succes.

  • Ati

    Hoe kom ik aan die bonen Kees? Moet ik naar een speciaalzaak ofzo?

  • Danny

    bij www.surprisekookgerei.nl hebben ze ook zeer vers gebrande koffie welke geen van alle problemen geven. En lekker!!, vooral de Hoorens koffie

  • Mar

    Kan best lekker wezen Danny, maar de prijst is dat ook.

    Kruidvat expresso voor 7 euro/kg smaakt ook geweldig hoor.

    Ook Makro eigen merk Metro smaakt lekker voor 7-9 euro -kg.

  • fred

    jura impressa e55

  • Ivo van der Putten

    Bonen zijn bonen, en daar kun je mee koffiezetten, dus ook espresso.

    Of je die soorten lekker vindt is een heel ander verhaal, zul je zelf moeten proberen.

    Wat men espresso bonen noemt zijn donkerder gebrande bonen dan wat je gebruikelijk in Nederland tegenkomt.

    Je kunt ook normaal gebrande bonen in je espresso machine doen.

    Vet of niet vet is een kwestie van branding of ouderdom. Vet/olie komt aan de oppervlakte van de boon door (te) donker te branden of door de koffie (te) lang te bewaren.

    De ene soort boon is niet vetter dan de andere.