La Pavoni

• L.Scheijen

Sinds kort ben ik aan het bezit van een La Pavoni espresso apparaat.

Bij het zetten van een kopje espresso krijg ik geen schuim, en komt er alleen maar koffie uit als de hendel helemaal omhoog staat. Ik heb niet het idee dat ik met druk de hendel omlaag duw.

Ik heb het apparaat laatst schoongemaakt met Micave espressomachine ontkalker. Zou het daar aan kunnen liggen? Of zou er inwendig iets niet goed zijn??

Wie kan mij helpen? Ik ben namelijk toe aan een lekker bakkie!

Met vriendelijke groet,

L.Scheijen

• Andre van de L.

Ik heb geen idee welk apparaat je van La Pavoni hebt en eigenlijk kende ik het merk ook niet tot nog toe. Ik heb ff op hun website gekeken, misschien is het zoiets als dit?:

Voor zover ik weet werken de meeste espresso's met een drukpomp die met een aantal bar heet water door de koffie en daarna door de fijne zeef perst. Deze pomp is vaak het kritische deel van de machine en ik heb het idee dat deze bijna is overleden. Als ze goed werken hoor je dit ook aan het typische heftige gebrom van de pomp.

Ik heb namelijk ook eens gehad dat zo'n pomp defect is geraakt na het ontkalken hetgeen zich openbaarde in het feit dat er bijna geen druk meer achter zat. Ik denk dat het komt door kalkschilfers o.i.d. die de mechanische delen in de pomp tegenwerken/beschadigen/verstoppen? Maar dit laatste is natuurlijk gissen…

Wellicht zijn er mensen die andere suggesties hebben of je verder kunnen helpen?

Anders ben bang ik dat je toch naar een dealer toe moet voor een juiste diagnose of om spare-parts te bestellen.

Succes.

• Andre van de L.

Sommige prikborden kun je plaatjes in voegen. Deze dus niet.

Dan maar zo: http://www.lapavoni.com/Shopping/Shopping.asp?stato=2&cat=4&id_item=4&lang=2