Inhakend op de reactie van 14-05-2013, dit is het juiste verhaal. Aanvullend is dat ik de toenmalige procuratiehouder, die later in Utrecht, begin 1960 een eigen zaak begon, gekend heb. Mijn muoike (fries voor tante) werkte daar ook en is meegegaan met de procuratiehouder en heeft mede de zaak in Utrecht opgestart. Het leuke is het verhaal over het merk DeVe, ik ben inmiddels in het bezit van een prototype schootkoffiemolen die mijn moeder gekregen heeft van de toenmalige procuratiehouder. Met i.d.d. het logo van de molen erop met links van de molen de letters De en rechts van de molen Ve. Halfrond boven de wieken van de molen staat de tekst MADE IN HOLLAND.
Het logo is beige bruin, het onderste gedeelte van de molen zwart, het gedeelte achte de beige wieken is een rode cirkel. De tekst is goudkleurig.
Deze schootkoffiemolen is nooit in productie genomen (een unieke dus) maar mijn moeder heeft er veel koffie in gemalen in haar toenmalige stageperiode in de jaren 50 in zowel in een sanatorium, daarna in een ziekenhuis in A'dam. Overigens is de molen in zeer goede staat en zijn wij er zuinig op. Mijn tante vertelde nog niet heel lang geleden, dat de maalwerken voor alle in Nederland verkochte koffiemolens uit 1 fabriek kwamen. Moet nog maar eens navragen of dat Duitsland of Frankrijk was maar volgens mij zei ze Frankrijk.