Espressoapparaat of senseo

• Rene

Hallo Allemaal,

Ik zit erg te twijfelen over de aanschaf van een bosch tka5502 volautomaat

(zelfde als siemens 55002/saeco stratos/turmix). Ik ben zelf een niet regel-

matige koffiedrinker, die vooral voor gebruikgemak en diversiteit gaat. Ik

weet

niet of iemand hier ervaring heeft met deze machines en misschien wat

vraagjes wilt beantwoorden. Zo ja :

- Hoeveel kopjes haal je ongeveer uit 1 kilo bonen;

- is de machine makkelijk te onderhouden;

- kan je ook cacaobonen door de koffie heen doen ;

- heb jij ervaring met de pannarello set voor melkschuim direct uit het pak;

- zou jij een dergelijke machine aanraden voor een gemiddelde koffiedrinker

(boven bijvoorbeeld een simpel systeem als een senseo..zo ja, waarom)

Ik hoop dat jullie de tijd hebt om me te helpen in het maken van een keuze.

mvg,

René

• Linda

Beste Rene,

Er is nogal een verschil tussen een espresso apparaat en een senseo. De senseo heeft helemaal niets met espresso te maken: het is gewoon filterkoffie. Erg goede marketing van DE, maar in feite helemaal niets nieuws.

Ik zou voor een volautomaat gaan, als je bereid bent die investering te maken. En aangezien je er al veel tijd in gestopt hebt, lijkt me dat wel.

Ik heb niet op al je vragen een antwoord, maar ja: daar gaan we:

per kopje espessobonen gebruik je gemiddeld 6,5 tot 7 gram koffie. Uit een kilo kun je dus tegen de 150 kopjes koffie halen.

Volautomaat espresso apparaten zijn in het algemeen heel gemakkelijk in het onderhoud. Ze spelen juist in op de trend het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Ik zou geen cacaobonen in je koffie doen. Je kunt bijvoorbeeld wat cacaopoeder in je kopje doen voordat je de espresso erin schenkt. Gaat erg goed als ik naar mijn eigen ervaring kijk.

Ik heb geen ervaring met de panarello. Zit in de Saeco of niet? In de horeca maken ze ook allemaal van dit soort systemen gebruik: direct schuim uit het melkpak. Als het voor hen werkt, zou je denken dat het voor de gewone consument ook wel zou werken, toch?

Nou, veel succes met het maken van je keuze (ik zou niet voor de senseo gaan: met een espresso apparaat heb je veel meer variatie: met filterkoffie kun je toch geen fatsoenlijke espresso maken…)

Groeten,

Linda

• Jacqueline

Rene,

Ook wij hebben een tijd terug voor dezelfde keuze gestaan. Een volautomaat (jura), prachtig maar toch ook wel erg duur.

Wij hebben toen een senseo gekocht. Je kan het niet met elkaar vergelijken, maar wij zijn er erg blij mee.

Als het om gebruiksgemak gaat, denk ik dat de Senseo een stuk makkelijker is: leg er 1 of 2 pads in en druk op de juiste knop. En klaar is je koffie.

Koffie verkeerd ook geen probleem. Neem de grotere mok, warm je melk in je mok in de magnetron op tot aan het kookpunt, onder de Senseo, zet je koffie en je hebt een lekkere koffie verkeerd.

Wij zijn er erg blij mee en gebruiken onze gewone koffie automaat niet meer.

Maar dat is natuurlijk onze persoonlijke ervaring.

Veel succes met je keuze en veel koffieplezier.

Jacqueline

• frans van www.koffietheek.nl

senseo heeft niks met koffiedrinken te maken, wij verkopen hoge kwaliteit koffie en dat is per se niet te vergelijken.senseo drinkers zijn 3 maanden blij en daarna verdwijnt hij de kast in.

uit 1 kilo komen 145 koppen koffie, kost bij ons 14 euro

145 koppen senseo kosten ongeveer 17 euro, reken maar uit.

koffie kan je in diepvries perfect goedhouden als je weinig koffie drinkt, maar een siemens van 650 euro is ook weer overdreven, laat je voorlichten in een winkeltje waar ze alles verkopen.

• walter

Ik gebruik al 2 jaar Senseo, met volle tevredenheid.

Ieder zijn eigen volle koffie smaak.

Het “ouderwetse”koffie apparaat komt alleen nog maar met verjaardagen

uit de kast.

• Jacqueline

Er zullen ongetwijfeld senseo-gebruikers zijn die niet tevreden zijn en dan bij Frans van de Koffietheek info willen om over te stappen op een andere methode. Maar het gros van de senseo gebruikers die wel tevreden zijn zul je daar waarschijnlijk niet tegen komen.

Net wat Waler zegt: iedereen zijn eigen smaak! Ben ik het helemaal mee eens.

Rene: ik hoop dat je er inmiddels uit bent en geniet van een lekker kopje koffie met welk systeem dat ook moge zijn.

• Koffiekenner

Het klopt dat je ongeveer 140 tot 145 kopjes uit een kg espressokoffie haalt. De afstelling is ongeveer 6,8 tot 7,2 garm per kop.

Smaak is afhankelijk van veel factoren, zelfs de duurste beste espressokoffie kan er verkeerd uitkomen.

Afstelling van de juiste maalgraad, temperatuur, dosering etc. zijn van belang.

een espressomachine zet de koffie onder een druk van 9 bar. Een senseo niet.

Als je echt van koffie wilt genieten en je de prijs kunt veroorloven zou ik voor de espressomachine gaan, espressokoffie heeft meer smaak, is “gezonder” en heeft een heerlijke cremelaag en geen schuimkraag zoals de senseo.

Espressokoffie (mits er 100% arabicabonen gebruikt zijn) bevat veel minder caffeine. Je hebt ook veel minder snel een vol gevoel en het burbt veel minder op.

Koffie is ook goedkoper per kopje dan de senseo en je kunt expirementeren met andere soorten en smaken, meer dan de senseo ooit zal kunnen.

ik hoop dat je er iets aan hebt, heb je nog vragen mail me dan even. groeten kk

• ilse

Nog even over het melkopschuimen: Zoals het in de horeca gaat werkt het perfect, pak er naast slang er in op de knopdrukken en je hebt melkschuim. bedenk echter wel dat melk direct aankoekt. Dus na iedere keer cappuccino maken moet je het opschuimsysteem schoonmaken. Laat je het de heledag zitten, dan ben je wel even bezig 's avonds met schoonmaken. wat betreft senseo of espresso: senseo goedkoopapparaat, dure koffie beperkte keuze/ espressoapparaat duur apparaat, normale koffieprijs, oneindige keuze en meer mogelijkheden kwa zetten ( espresso, koffie cappuccino, koffieverkeerd)

Succes!

• henk

moeten we zeker bij jou kopen,in zo,n duur koffiewinkeltje….ja mevrouw deze bonen worden met de hand geplukt in Bolivia….rot op met je alternative troep

wij drinken SENSEO !!!!!!!!!