houdbaarheid koffiebonen

• Pauline Rozestraten

Op mijn werk hebben we sinds enige tijd een koffiemachine die gebruik maakt van

koffiebonen. Nu viel het mij op dat op de verpakking van deze koffiebonen een

houdbaarheidsdatum zit m.a.w. de koffiebonen zijn ruim 4 maanden over tijd!

Mijn collega's zeggen dat dat geen kwaad kan maar ik heb zo mijn twijfels.

Graag zou ik willen weten of het schadelijk is voor je gezondheid om deze

koffiebonen toch te gebruiken? (ze zetten het er toch niet voor niets op?)

• Cor

Als de houdbaarheidsdatum is overschreden dan zal er weinig over meer zijn van het aroma. Je zal er niet ziek van worden. Maar goede koffie betekent de drie “V”.

Vers gebrand, vers gemalen en vers gezet. Nou daar voldoet deze koffie niet meer echt aan.Pauline Rozestraten schreef:

>

> Op mijn werk hebben we sinds enige tijd een koffiemachine die

> gebruik maakt van

> koffiebonen. Nu viel het mij op dat op de verpakking van deze

> koffiebonen een

> houdbaarheidsdatum zit m.a.w. de koffiebonen zijn ruim 4

> maanden over tijd!

> Mijn collega's zeggen dat dat geen kwaad kan maar ik heb zo

> mijn twijfels.

> Graag zou ik willen weten of het schadelijk is voor je

> gezondheid om deze

> koffiebonen toch te gebruiken? (ze zetten het er toch niet

> voor niets op?)

• wendy

Hallo Pauline,

Zag net je berichtje op het net. Ik werk in de koffieindustrie, dus vandaar mijn antwoord:

Je collega´s hebben gelijk; je kunt koffie 3-4 maanden goedhouden, daarna verliest het zijn kwaliteit, smaak en aroma. Het is echter niet schadelijk voor de gezondheid. Dit is alleen het geval als je een blikje koffie koopt (maar die kun je in Nederland niet krijgen).

Groeten,

Wendy

• ahoiting

geachte hr/mevr.

vraag:hoe lang blijven koffiebonen goed in goed luchtdichte verpakking van douwe egberts aroma rood 250 gr houdbaarheid datum is 81-10-00.

inafwachting en met vriendelijke groeten

• ivdp

Er is een verschil tussen veiligheid en smaak.

Gebrande koffie wordt niet onveilig als je het lang bewaard, de geur verdwijnt, de smaak wordt wat ransig, maar verder gebeurt er weinig.

Smaak achteruitgang begint al na 2 weken vanaf het branden, ook in de modernste verpakking.

• akke

Koffie moet je altijd in de diepvries bewaren om een goed kwaliteit te behouden.