hoeveel gram koffie?

  • Francien Snijder

    Ik overweeg een koffiemachine te kopen i.p.v. de zoveelste Senseo.

    De Senseo pads zijn duur, maar hoe is het gebruik in een koffiemachine?

    Bijv. hoeveel gram koffiebonen in een gemiddeld kopje en hoeveel kosten de bonen gemiddeld? Wat zijn de schoonmaakkosten aan bijv. een Bosch koffiemachine o.a kalktabletten enz.

    Wie o wie geeft advies?

  • Jan

    Wij hebben een Saeco koffiemachine. Die is heel eenvoudig in gebruik. Je drukt gewoon op een knop en je hebt een lekkere espressokoffie.

    Het onderhoud is heel eenvoudig. Je haalt met één beweging het binnenste van de machine er uit en spoelt het af onder de kraan en zet het er weer in. Verder geen schoonmaak problemen of ontkalkingstabletten. Omdat we hier erg kalkrijk water hebben gebruiken we voor de machine uitsluitend Spa blauw. Daar zit nauwelijks kalk in dus we hebben nooit kalkproblemen.

    Je kan de hoeveelheid bonen zelf afstellen. De kosten van de bonen hangt af van de kwaliteit koffie die je wilt gebruiken. Ik koop altijd Levelt Roma bonen.

  • Frank

    Een machine gebruikt ongeveer 6½-9 gram koffie per kopje. Je kunt dit instellen in de meeste volautomaten.

    De gemiddelde koffie kost ongeveer € 20,- per kilo.

    Bespaar alsjeblieft niet op een koffiemachine, want zij brengt je dagelijkse portie genot! Laat je goed informeren hierover, ook over de schoonmaakkosten…

    Sommige machines hebben een jaarlijkse beurt nodig, of als ze een aantal aan kopjes koffie hebben bereikt. Dan gaan ze terug naar een servicepoint of fabriek en gaat je ongeveer €150,- kosten.(incl. evt. verzendkosten). Hier vervangen ze een hoop rubbertjes en de maalschijven.

    Hierna krijg je de machine weer terug en is deze helemaal weer OK!

    Succes

  • Francien Snijder

    Hartelijk dank, Frank en Jan voor jullie reactie. Ik ben er nog steeds niet uit hoor. Het is een behoorlijke uitgave zo'n koffie automaat.

    Een ding weet ik wel heel zeker: de Senseo cappuccino heeft afgedaan voor mij. Het lijkt wel of er steeds minder koffie in een senseo pad zit. Het is een kopje warm water met warme melk. Eigenlijk proef ik helemaal geen koffie meer.

    Toen we nog paardenstallen hadden stond er een machine van Automatic Holland bij ons in de keuken. Daar kon je 1 kopje of een literkan vol uit tappen. Vooral dat laatste was heel fijn bij een huis vol visite. De koffie was heerlijk. Maar zo'n machine weer aanschaffen is helemaal onbetaalbaar. Ik blijf zoeken, zeker na het lezen van de adviezen voor opletten voor servicebeurten en schoonmaak kosten.

    Hebben jullie ervaring met Philips koffieautomaten, bijv. de 5730, hij krijgt hoge cijfers bij reviews.

  • FrankvG

    Neem alsjeblieft een gerenommeerd merk dat jaaaaaaaren ervaring in deze branche heeft.

    Mensen schrijven een review over een produkt dat ze pas in huis hebben…

    Kijk, één jaar zullen ze het wel volhouden…..maar je geeft een groot bedrag uit en dan mag je wel wat verwachten, ook na dat jaar.

    Ik ben ook begonnen met Delonghi en Krups; die stappen moet je overslaan en gelijk bij je nieuwe machine leggen, want dan bespaar je nog wat geld en ellende.

    Denk bijvoorbeeld aan Jura. Bij het Kookpunt hebben ze er voldoende staan en kunnen ze je precies vertellen over hoe-en-wat. Ze kosten wel wat, maar de service is in elk geval super!

    De koffie die in zulke machines gaat, moet ook goede koffie zijn en niet die van € 9,- per kilo. Deze zijn meestal iets vetter wat dan op de draaiende onderdelen blijft zitten en de koffie sneller als ‘verbrand’ smaakt.

    Wederom succes…

  • Espresso32

    Beste Mensen,

    De argumenten hier kloppen niet echt.

    Voor de hoeveelheid,laten we zeggen 100ml voor een kop koffie gebruik je ongeveer 8 gram.

    Ook belangrijk is dat de maalgraad goed afgesteld staat,dus niet te grof(slappe koffie) en niet te fijn(bittere koffie).

    Vette koffie geeft geen pobleem,zoals Illy bijv is vet maar kun je al doseren vanaf 6,5 gram,qua kiloprijs wel iets duurder.

    Verbrande smaak heeft te maken met de temperatuur,de uitloop temperatuur moet rond de 86 of hoger liggen.

    Heb zelf 5 jaar in de koffiebranche gewerkt dus weet waar ik het over heb.

    Succes ermee

  • poep

    poep