Pe De koffiemolens

  • André de Kruijf

    Hallo,

    Wie kan mij meer over het merk Pe De vertellen ?

    Ik weet er helemaal niks van namelijk. Ik weet alleen dat het waarschijnlijk uit Rotterdam komt (ik weet dit niet zeker).

    Maar voor een producent van zoveel koffiemolens (en andere hand molens) vindt ik het zo vreemd dat er helemaal niks van het merk zelf bekend is.

    Wie weet er meer ????

  • Jakke

    Ik dacht dat het een duits merk is.

    Groeten Jakke.

  • bea

    Pe De koffiemolens werden in Breukelen in de provincie Utrecht gemaakt.

    Ze maakten daar niet alleen schootkoffiemolens en wandkoffiemolens maar ook snijbonen molens.

    De fabriek was van de familie Land. Als je nog meer wil weten zal ik kijken of ik nog meer kan vinden over het bedrijfje, want het was geen groot bedrijf.

  • dinslage

    Graag zou ik wat meer informatie willen van de wand koffiemolen van pe de.

  • Jeroen

    PeDe (snijbonenmolen)

    PeDe is de afkorting van Peter Dienes. Deze Duitser opende in 1869 in Remscheid een fabriek die zich toelegde op handkoffiemolens en later elektrische molens. Het logo bestond uit een kop van een hert met een hoog kruis tussen het gewei. Het bedrijf werd na zijn dood in 1899 overgenomen door de zonen Friedrich en Peter Gotlieb. In 1962 ging PeDe failliet. De schoonzoon van Peter Dienes, Paul Land, kocht in 1919 aan de Breukelsestraatweg 68 in Breukelen de villa Vredenoord. die nog steeds bestaat, alsmede een failliete sigarenfabriek. Hier begon hij ook met de vervaardiging van PeDe koffiemolens, maar ook met broodsnijmachines en, jawel, de snijbonenmolen. Hij opende later ook de metaalfabriek De Vecht en begon met het merk DeVe, dat qua logo verdacht veel op dat van PeDe leek. Er werd echter geen hertengewei, maar een molen afgebeeld. PeDe-Nederland werd omstreeks 1970 opgedoekt. Zowel de koffie- als de snijmolens zijn tweedehands nog wel te koop. Zie ook website www.dienes.fr van de Fransman Jean Christophe Canadas uit Vagney.

  • Jan Rinus

    Inhakend op de reactie van 14-05-2013, dit is het juiste verhaal. Aanvullend is dat ik de toenmalige procuratiehouder, die later in Utrecht, begin 1960 een eigen zaak begon, gekend heb. Mijn muoike (fries voor tante) werkte daar ook en is meegegaan met de procuratiehouder en heeft mede de zaak in Utrecht opgestart. Het leuke is het verhaal over het merk DeVe, ik ben inmiddels in het bezit van een prototype schootkoffiemolen die mijn moeder gekregen heeft van de toenmalige procuratiehouder. Met i.d.d. het logo van de molen erop met links van de molen de letters De en rechts van de molen Ve. Halfrond boven de wieken van de molen staat de tekst MADE IN HOLLAND.

    Het logo is beige bruin, het onderste gedeelte van de molen zwart, het gedeelte achte de beige wieken is een rode cirkel. De tekst is goudkleurig. 

    Deze schootkoffiemolen is nooit in productie genomen (een unieke dus) maar mijn moeder heeft er veel koffie in gemalen in haar toenmalige stageperiode in de jaren 50 in zowel in een sanatorium, daarna in een ziekenhuis in A'dam. Overigens is de molen in zeer goede staat en zijn wij er zuinig op. Mijn tante vertelde nog niet heel lang geleden, dat de maalwerken voor alle in Nederland verkochte koffiemolens uit 1 fabriek kwamen. Moet nog maar eens navragen of dat Duitsland of Frankrijk was maar volgens mij zei ze Frankrijk.