Opschuimen

  • Ronnie

    Ik heb voor mijn vrouw een espressoapparaat gekocht Merk De Longhi

    mijn vraag is nu ….hoe krijg ik nu goed opgeschuimde melk …we hebben

    al vanalles geprobeerd …we hebben ijskoude melk…eigenlijk alles zoals

    beschreven staat maar toch lukt het niet echt om een mooie dikke laag schuim

    te krijgen …moeten we nu hard opschuimen ineens of zacht …alle tips zijn

    welkom…

    mvg Ronnie

  • ROOS

    Hoi Ronnie,

    Het is inderdaad niet makkelijk, maar met wat oefening moet het lukken.

    Gebruik halfvolle of magere melk, geen volle melk. De melk moet niet ijskoud zijn, is de melk dat wel, wacht even of zet het een aantal secondes in de magnetron zodat het wat warmer wordt ( de kou eraf). doe de melk in een metalen opschuim kannetje ca. 2 cm. Houd het stoompijpje eerst net in de melk en schuim de bovenste laag op. Doe het stoompijpje daarna wat dieper in de melk en verwarm de rest. Heel belangrijk is om de melk niet te heet te maken. Daarom is het makkelijk het in een metalen kannetje te doen en het niet vast te pakken aan de handgreep maar gewoon aan het kannetje zelf. als het kannetje te heet wordt om vast te pakken is de melk warm genoeg. Laat je het warmer worden dan vallen de eiwitten in de melk uiteen en lukt het zeker niet meer.

    Even oefene maar dan moet het lukken!

    Groeten Roos

  • bea

    Hallol Ronnie,

    Ik heb ook gisteren zo'n apparaat gekocht en heb ook grote moeite met het maken van melkschuim, zelfs met de tips van Roos, lukt het jou inmiddels wel en heb je nog meer aanwizjingen?

    Graag reaktie

  • Rob Hoogerwaard

    Hallo schuimkoppen,

    wij gebruiken van die houdbare melk in kartonnen pakken. Dat schuimt het beste. Verder doen wij het op dezelfde wijze als Roos.

    Schuimze!!

    Rob

  • Frank Eggerding

    Gebruik dagverse volle melk(lekker romig van smaak),opschuimen kan je niet met koude melk,verwarmen in de magnetron,ongeveer 60 graden daarna verder opschuimen,niet te snel.

    Of opwarmen in de magnetron,nu iets warmer,in roestvrijstalen beker met stamper en zeef,aantal keren flink stampen en klaar.

    Frank